Browseren din er utdatert

Vi har lagt merke til at du for øyeblikket bruker en gammel versjon av IE.
Vi anbefaler virkelig at du oppdaterer nettleseren din.

Etiske retningslinjer

Introduksjon

Beer Sten AS er forpliktet til å ta sosialt og miljømessig ansvar. Basert på vår forpliktelse har vi etiske retningslinjer. Våre etiske retningslinjer inneholder arbeids- og miljøkrav, samt andre etiske krav, som samsvarer med bestemmelser i internasjonale konvensjoner og instrumenter, som ILOs kjernekonvensjoner. Kravene i våre etiske retningslinjer skal overholdes av våre leverandører og deres underleverandører gjennom alle deres aktiviteter. Dersom det oppstår avvik, forventer vi at korrigerende tiltak iverksettes innen en rimelig tidsramme avtalt mellom leverandøren og Beer Sten AS.

Read our Code of Conduct

Beer Sten AS mål

Vårt mål er å fremme respekt for menneske- og arbeidstakerrettigheter og miljøvern i vår leverandørkjede.

Begunstigelse av produsenter/leverandører

Beer Sten AS vil ved valg av leverandører vurdere sosiale og miljømessige standarder. Overholdelse av disse standardene, og demonstrert vilje til å forbedre disse aspektene ved driften, anses som et konkurransefortrinn og vil bli tatt i betraktning ved valg av leverandører.

Korrupsjon og bestikkelser

Beer Sten AS, inkludert alle ansatte, aksepterer ikke gaver eller bestikkelse i noen form, inkludert «kick-backs», på noen del av en kontraktbetaling, eller bruk av andre upassende fordeler til kunder, agenter, entreprenører, leverandører eller ansatte inkludert offentlige tjenestemenn.

Kontinuerlig evaluering og forbedring av Beer Sten AS retningslinjer og praksis

Beer Sten AS vil kontinuerlig evaluere og eventuelt forbedre vår egen policy og innkjøpspraksis for å legge til rette for at leverandører og underleverandører overholder disse etiske retningslinjene.

No items found.

Krav – egen virksomhet

Beer Sten AS erkjenner at vår forretningsatferd potensielt kan ha negativ innvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Samtidig ser vi potensialet for å bidra til positiv utvikling i leverandørkjeden. Med dette i tankene har vi satt sammen følgende prinsipper og kriterier som styrer vår egen virksomhet:

  • Due diligence

Beer Sten AS skal gjennomføre due diligence for ansvarlig forretningsførsel. Dette innebærer; gjennomføre risikovurderinger for å identifisere potensiell negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø og for å stoppe, forhindre og redusere slik påvirkning. Tiltakene som settes inn overvåkes og effekten vurderes. Tiltakene kommuniseres til de som er berørt av våre handlinger. Hvis det viser seg at våre aktiviteter forårsaker eller bidrar til negativ påvirkning på mennesker, samfunn eller miljø, vil vi stoppe aktivitetene og søke å hjelpe. Hvis vår leverandør er ansvarlig for den negative påvirkningen, er leverandøren ansvarlig for å gi utbedring.

  • Ansvarlig innkjøpspraksis

Beer Sten AS anser ansvarlig innkjøpspraksis som et av våre viktigste verktøy for ansvarlig forretningsførsel. Beer Sten AS skal tilpasse vår innkjøpspraksis for å styrke, og ikke undergrave, våre leverandørers evne til å levere på våre krav knyttet til mennesker, samfunn og miljø. Vi etterstreber varige leverandørrelasjoner med leverandører som viser en spesiell vilje og evne til å skape positiv utvikling i leverandørkjeden.

  • Organisasjonsfrihet og arbeiderrepresentasjon

Beer Sten AS støtter retten til organisasjonsfrihet og andre former for demokratisk valgt arbeiderrepresentasjon. Vi skal involvere arbeidstakerrepresentanter og andre relevante interessenter i vårt arbeid med ansvarlig forretningsatferd.

  • Leverandørutvikling og partnerskap

I dialog med leverandører vil vi om nødvendig vurdere å bidra med kapasitetsbygging eller ressurser som gjør våre leverandører i stand til å etterleve Beer Sten AS sine krav knyttet til ansvarlig forretningsatferd. Slik legger vi grunnlaget for samarbeid med leverandører som viser vilje og evne til å jobbe med positiv utvikling for mennesker, samfunn og miljø i leverandørkjeden.

Krav til våre leverandører

Vi forventer at våre leverandører og partnere jobber målrettet og systematisk for å overholde våre retningslinjer for leverandører, herunder våre etiske retningslinjer, som dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon, dyrevelferd og miljø. Våre leverandører skal:

  1. Følge våre etiske retningslinjer.
  2. Gjennomføre due diligence for ansvarlig forretningsatferd.

Dette innebærer; gjennomføre risikovurderinger for å identifisere potensiell negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø og for å stoppe, forhindre og redusere slik påvirkning. Tiltakene som settes inn må overvåkes og effekten vurderes. Tiltakene som tas må kommuniseres til de som er berørt av handlingene dine. Dersom leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden, er de ansvarlig for å yte utbedring.

  1. Vise vilje og evne til kontinuerlig forbedring for mennesker, samfunn og miljø gjennom samarbeid.
  2. På forespørsel fra Beer Sten AS kunne dokumentere hvordan de, og potensielle underleverandører, jobber for å følge retningslinjene.

Etiske retningslinjer - Prinsipper for ansvarlig forretningsatferd

Disse prinsippene for ansvarlig forretningsatferd er basert på FN- og ILO-konvensjoner og gir minimums- ikke maksimumsstandarder. Det relevante juridiske rammeverket på produksjonsstedet skal respekteres. Der nasjonale lover og forskrifter omhandler de samme temaene som disse retningslinjene, skal de strengeste gjelde.

 

1.       Tvangsarbeid og pliktarbeid (ILO-konvensjonernr. 29 og 105)

1.1. Det skal ikke være tvangsarbeid eller ufrivillig fengselsarbeid.

1.2. Arbeidstakere skal ikke være pålagt å legge inn depositum eller identitetspapirer hos sin arbeidsgiver og skal stå fritt til å forlate sin arbeidsgiver etter rimelig varsel.

 

2.       Foreningsfrihet og rett til kollektive forhandlinger (ILO-konvensjoner nr. 87, 98, 135 og 154)

2.1. Arbeidstakere, uten forskjell, skal ha rett til å melde seg inn i eller danne fagforeninger etter eget valg og til å forhandle kollektivt. Arbeidsgiver skal ikke blande seg inn i, hindre dannelse av fagforeninger eller tariff forhandlinger.

2.2 Arbeidstakerrepresentanter skal ikke diskrimineres og skal ha adgang til å utføre sine representanter på arbeidsplassen.

2.3 Der retten til organisasjonsfrihet og/eller kollektive forhandlinger er begrenset i henhold til loven, skal arbeidsgiver legge til rette for, og ikke hindre, utviklingen av alternative former for uavhengig og fri arbeiderrepresentasjon og forhandlinger.

 

3.       Diskriminering (ILO-konvensjonene nr. 100og 111 og FN-konvensjonen om diskriminering av kvinner)

3.1. Det skal ikke forekomme diskriminering på arbeidsplassen ved ansettelse, kompensasjon, tilgang til opplæring, forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på etnisk bakgrunn, kaste, religion, alder, funksjonshemming, kjønn, sivilstand, seksuell legning, fagforeningsmedlemskap eller politisk tilhørighet.

3.2. Det skal etableres tiltak for å beskytte arbeidstakere mot seksuelt påtrengende, truende, fornærmende eller utnyttende atferd, og mot diskriminering eller oppsigelse av arbeidsforhold på uforsvarlige grunner, f.eks. ekteskap, graviditet, foreldreskap eller HIV-status.

 

4.       Hard eller umenneskelig behandling (FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, art. 7)

4.1. Fysisk mishandling eller straff, eller trusler om fysisk mishandling, seksuell eller annen trakassering og verbal mishandling, samt andre former for trusler, er forbudt.

 

5.       Helse og sikkerhet (ILO-konvensjon nr. 155og ILO-anbefaling nr. 164)

5.1. Arbeidsmiljøet skal være trygt og hygienisk, tatt i betraktning den rådende kunnskapen om bransjen og eventuelle spesifikke farer. Farlige kjemikalier og andre stoffer skal håndteres nøye. Det skal iverksettes tilstrekkelige tiltak for å forhindre ulykker og helseskader som oppstår som følge av, assosiert med eller oppstår i løpet av arbeidet, ved å minimere, så langt det er praktisk mulig, årsakene til farer som er iboende i arbeidsmiljøet.

5.2. Arbeidstakere skal få regelmessig og dokumentert helse- og sikkerhetsopplæring, og slik opplæring skal gjentas for nye eller omplasserte arbeidstakere.

5.3. Tilgang til rene toalettfasiliteter og til drikkevann, og, hvis det er hensiktsmessig, sanitæranlegg for oppbevaring av mat skal sørges for.

5.4. Innkvartering, der det er tilgjengelig, skal være rent, trygt og tilstrekkelig ventilert, og skal ha tilgang til rene toalettfasiliteter.

 

6.       Lønn (ILO-konvensjon nr. 131)

6.1. Lønn og ytelser som utbetales for en standard arbeidsuke skal som et minimum oppfylle nasjonale juridiske standarder eller industristandarder, avhengig av hva som er høyest. Lønn skal alltid være nok til å dekke grunnleggende behov, inkludert en viss skjønnsmessig inntekt.

6.2. Alle arbeidstakere skal ha en skriftlig og forståelig kontrakt som beskriver deres lønnsbetingelser og betalingsmåte før de går i arbeid.

6.3. Lønnstrekk som disiplinærtiltak skal ikke tillates.

 

7.       Arbeidstid (ILO-konvensjon nr. 1 og 14)

7.1. Arbeidstiden skal være i samsvar med nasjonale lover og industristandarder, og ikke mer enn gjeldende internasjonale standarder. Ukentlig arbeidstid bør ikke på regelmessig basis være mer enn 48 timer.

7.2. Arbeidstakere skal ha minst én fridag for hver 7-dagers periode

7.3. Overtid skal være begrenset og frivillig. Anbefalt maksimal overtid er 12 timer per uke, dvs. at samlet arbeidsuke inkludert overtid ikke skal overstige 60 timer. Unntak fra dette aksepteres når det er regulert i tariffavtale.

7.4. Arbeidstakere skal alltid motta overtidsgodtgjørelse for alle timer arbeidet utover normal arbeidstid (se 8.1 ovenfor), minimum i henhold til relevant lovgivning.

 

8.       Vanlig ansettelse (ILO-konvensjon nr. 95,158, 175, 177 og 181)

8.1. Forpliktelser overfor ansatte i henhold til internasjonale konvensjoner, nasjonale lover og forskrifter vedrørende vanlig ansettelse skal ikke unngås ved bruk av korttidskontrakter (som kontraktsarbeid, tilfeldig arbeidskraft eller dagarbeid), underleverandører eller andre arbeidsforhold.

8.2. Alle arbeidstakere har rett til en arbeidskontrakt på et språk de forstår.

8.3. Lære- og utdanningens varighet og innhold skal være klart definert.

9.       Miljø

9.1. Negativ påvirkning på miljøet skal reduseres gjennom hele verdikjeden. I tråd med føre-var-prinsippet skal det iverksettes tiltak for kontinuerlig å minimere klimagassutslipp og lokal forurensning, bruk av skadelige kjemikalier, plantevernmidler, og for å sikre bærekraftig ressursutvinning og forvaltning av vann, hav, skog og land, samt bevaring av biologisk mangfold.

9.2. Nasjonal og internasjonal miljølovgivning og forskrifter skal respekteres og relevante utslippstillatelser innhentes.

 

10.       Korrupsjon 

10.1. Korrupsjon i noen form er ikke akseptert, inkludert bestikkelser, utpressing, tilbakeslag og upassende private eller profesjonelle fordeler til kunder, agenter, entreprenører, leverandører eller ansatte til slike parter eller myndighetspersoner.

 

11.       Dyrevelferd

11.1 Dyrevelferd skal respekteres. Det bør iverksettes tiltak for å minimere eventuelle negative konsekvenser for velferden til husdyr og arbeidsdyr.

11.2 Nasjonale og internasjonale dyrevelferdslover og forskrifter skal respekteres.

 

12.       Ledelsessystem 

Leverandøren skal iverksette positive tiltak for å implementere kravene i denne standarden, for å innlemme standarden i all sin virksomhet. Ledelsen til leverandøren skal periodisk gjennomgå driften av kravene i denne standarden.

Leverandøren påtar seg ansvar for å overholde kravene i denne standarden med hensyn til alle ansatte og arbeidere som den overvåker og godtar:

a – tildele ansvaret for å implementere denne standarden på hvert sted den eier eller kontrollerer til en ansatt.

b – sikre at ansatte og arbeidere er klar over standarden ved å kommunisere innholdet på et språk de forstår.

c – avstå fra å disiplinere, avskjedige eller på annen måte diskriminere noen ansatte for å gi informasjon om overholdelse av denne standarden.

 

Leverandøren vil stille overholdelse av disse etiske retningslinjene som betingelse for alle avtaler som den inngår med underleverandører. Disse avtalene skal forplikte underleverandørene til å overholde alle kravene i denne standarden og delta i leverandørens overvåkingsaktiviteter som forespurt.

 

13.       Revisjon og overvåkning

For å evaluere etterlevelsen av disse etiske retningslinjene vil Beer Sten AS benytte seg av revisjoner enten av eget personell eller godkjente tredjeparter. Vi forbeholder oss retten til å overvåke etterlevelsen av disse etiske retningslinjene ved systematiske, uanmeldte eller annonserte inspeksjoner, utført av Beer Sten AS-personell eller uavhengige revisorer.

14.       Korrigerende tiltak og manglende overholdelse

Beer Sten AS etiske retningslinjer setter standarden som forventes å oppfylles av alle våre leverandører og partnere under drift og produksjon. Vi er fullstendig klar over at alle forventninger ikke kan innfris umiddelbart, men disse så vel som avvik skal løses ved korrigerende tiltak fra leverandøren. Dersom gjentatte brudd påvises uten at leverandøren anstrenger seg for å iverksette passende tiltak, er det vår plikt å avslutte samarbeidet med slike leverandører.

 

15.       Spesifikke krav til pandemi/COVID-19

Leverandører skal legge til rette for et trygt arbeidsmiljø. Dette omfatter også arbeidstakerrettigheter som sikres i former for aktiv sykefravær og at arbeidstakere får betalt selv når de er smittet.